Commerciële babyvoeding bevat vaak te veel suiker en veel producten hebben ongepaste etiketten. Dat blijkt uit een rapport van de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie van de VN.

Tot zestig procent van de producten droeg een etiket dat stelde dat ze geschikt waren voor kinderen jonger dan zes maanden, terwijl de WHO aanbeveelt kinderen de eerste zes maanden enkel borstvoeding te geven.

De Europese afdeling van de WHO onderzocht tussen november 2017 en januari 2018 bijna 8.000 producten uit meer dan 500 winkels in Oostenrijk, Hongarije, Bulgarije en Israël - de Europese WHO-afdeling telt 53 landen gaande van de Atlantische Oceaan tot de Stille Oceaan en omvat ook Israël.

In zowat de helft van de onderzochte producten was meer dan 30 procent van de calorieën afkomstig van suiker, bij 40 procent was dat zelfs meer dan 40 procent van alle calorieën. In fruitpapjes die op de markt gebracht worden als babyvoeding, was suiker gemiddeld goed voor meer dan 70 procent van de calorieën.

Zowat een derde van de producten bevatte toegevoegde suikers of andere zoetmakers, en slechts een derde voldeed aan de zes drempels voor de samenstelling van baby- en kindervoeding die de WHO aanbeveelt in haar 'Nutrient Profile Model'. (VRTNWS - lees verder)